Czy zdrowo jest jeść ziarna słonecznika?

Czy zdrowo jest jeść ziarna słonecznika?

Łuskanie ziaren słonecznika jest niewątpliwie czynnością uzależniającą. Jasne, nie jest to jeden z najłatwiejszych nawyków promujących zdrowie, ale czy ma pozytywny wpływ na ludzi?

Co jest w nasionach słonecznika?

Są one ważnym rezerwuarem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-9. Zawierają również beta-karoten, lecytynę i wiele innych cennych składników. Na uwagę zasługuje witamina E, która ma właściwości antyoksydacyjne, cenne witaminy z grupy B (B1, B2, B6 i PP), bezcenny kwas foliowy oraz wiele składników mineralnych, w tym:

  • potas,
  • magnez,
  • fosfor,
  • żelazo,
  • selen,
  • cynk,
  • wapń.

Wszystkie te substancje korzystnie wpływają na utrzymanie organizmu w dobrej kondycji. Na uwagę zasługują również flawonoidy, bardzo dobre przeciwutleniacze, które hamują procesy starzenia się i zapadalność na choroby. Także pestki słonecznika (https://www.bee.pl/9220-pestki-slonecznika) są ponadto ważnym źródłem białka roślinnego. Na koniec warto zaznaczyć, że 100 gramów nasion zawiera ponad 560 kalorii.

Jakie są właściwości słonecznika?

Ziarna słonecznika od dawna uważane są za dobrą, zdrową przekąskę i powinny znaleźć się w jadłospisie niemal każdego z nas. Wynika to głównie z ich właściwości prozdrowotnych. Regularne spożywanie ziaren słonecznika może być bardzo dobre w regulowaniu ciśnienia krwi, stabilizowaniu poziomu cukru we krwi i obniżaniu cholesterolu. Otóż pozwala on zwalczać krótkotrwałe i przewlekłe stany zapalne w organizmie. Nic dziwnego, że jest polecana osobom spożywającym szeroką gamę zbóż, diabetykom, osobom cierpiącym na nadciśnienie czy problemy z wysokim poziomem cholesterolu. Z kolei dietetycy często polecają słonecznik zamiast chipsów, słonych przekąsek czy słodyczy, ale jak wspomniano, jest to produkt bardzo wysokokaloryczny i dlatego należy stosować go z umiarem.

Ziarna słonecznika – jakie wybrać?

Warto również wspomnieć o tym, jakie ziarna słonecznika należy kupować, aby zapewnić im najlepszą jakość i w pełni wykorzystać ich prozdrowotne właściwości. Ze względów żywieniowych w pierwszej kolejności należy stosować nasiona świeże lub suszone. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na to, czy nasiona w opakowaniu są niełuskane i nieprażone. Pod wpływem wysokiej temperatury tracą one swoje prozdrowotne właściwości, a nawet mogą stać się szkodliwe ze względu na zawarte w nich kwasy tłuszczowe. To samo dzieje się, gdy ziarna słonecznika są prażone, więc jeśli martwisz się o ich właściwości zdrowotne, lepiej jeść je same. Zaleca się również kupowanie nasion słonecznika w łupinach.