Pestki na zdrowie

Blog – pestki słonecznika

Jakie są właściwości, wartość odżywcza i zastosowanie pestek słonecznika?

Słoneczniki pochodzą z Ameryki Północnej, gdzie uprawia się je z powodzeniem od 3000 lat p.n.e. Rdzenne ludy kontynentów po obu stronach Atlantyku wykorzystywały żółte kwiaty nie tylko jako źródło jedzenia, ale także jako cenny lek i naturalny barwnik.

Pestki słonecznika jako źródło witamin i wartości odżywczych

Twarda skorupa słonecznika, w której znajdują się nasiona, pod względem wartości odżywczych dorównuje najzdrowszym orzechom. Warto wiedzieć, że pestki słonecznika ze strony www.bee.pl są bogate w witaminę E – porcja 35 gramów łuskanego ziarna zawiera 200 kalorii, co odpowiada 82% dziennego zapotrzebowania dorosłej osoby na witaminę E oraz adekwatnie 43% i 28% dziennego zapotrzebowania na witaminy B1 i B6. W połączeniu z dużą ilością kwasu foliowego i witaminy B3, przekąski słonecznikowe są prawdziwym balsamem dla systemu nerwowego, skóry i metabolizmu. Ziarna słonecznika zawierają również inne witaminy – witaminę A, witaminy z grupy B (witaminy B2 i B5), witaminę C oraz K1.

Inne składniki odżywcze

Te niepozorne nasiona zawierają również duże ilości miedzi i soli nieorganicznych:

  • cynku,
  • fosforu,
  • magnezu,
  • manganu,
  • potasu,
  • sodu,
  • selenu,
  • wapnia,
  • żelaza.

Osoby dbające o linię docenią również niską zawartość węglowodanów, wysoką zawartość węglowodanów (20 gramów na 100 gramów nasion) oraz znaczną ilość błonnika (9 gramów na 100 gramów produktu) w węglowodanach.

Czy pestki słonecznika są tuczące?

Nie da się ukryć, że ziarna słonecznika są wysokokaloryczne, a połowa każdej porcji zawiera tłuszcz. Z tego punktu widzenia, będzie wpływać na dzienny bilans energetyczny i powstrzyma ludzi od jedzenia pokarmów odchudzających. Ale nie musisz się nawet martwić o ten bogaty w tłuszcz koncentrat przekąskowy, ponieważ porcja wyłuskanego ziarna jest idealna do zaspokojenia głodu między posiłkami, nie powodując szkodliwego skoku poziomu cukru we krwi. Połączenie białka i błonnika jest podstawą rozsądnej utraty wagi, a biorąc pod uwagę zawartość witamin i minerałów w nasionach, trudno o lepszy zastrzyk odżywczy niż ograniczenia dietetyczne w codziennej diecie.

Korzyści zdrowotne płynące z nasion słonecznika

Duże dawki witaminy E są doskonałym wsparciem dla zdolności organizmu do zwalczania wolnych rodników i stanów zapalnych. Ziarna słonecznika mogą być zalecane do “spożycia” przez wszystkich cierpiących na reumatyzm, astmę i choroby układu krążenia. Magnez przyczynia się również do zdrowia serca, ponieważ reguluje pracę mięśni i wpływa na prawidłowe ciśnienie krwi.

 

Sabina

w górę