Pestki na zdrowie

Blog – pestki słonecznika

Dlaczego warto spożywać pestki słonecznika?

Każdy z nas wie, że dodawanie ziaren do naszych posiłków jest bardzo dobrym nawykiem, który przy systematycznym stosowaniu wyjdzie nam na zdrowie i przyniesie liczne korzyści dla naszego organizmu. Jeśli zastanawiamy się jakie ziarna wybrać to należy pamiętać, że świetną opcją będą pestki słonecznika. Są one nie tylko smaczne i łatwo dostępne, ale także bardzo zdrowe.

Czym są pestki słonecznika?

Słonecznik jest bardzo popularną rośliną w Polsce, a jego pestki są niesamowicie cenne i dobre dla naszego organizmu. Ziarenka są niewielkie, mają jasny, kremowy kolor i znajdują się wewnątrz czarnych łupin. Słoneczniki pochodzą prawdopodobnie z Ameryki Północnej i uprawiane były już ponad 3 tysiące lat przed naszą erą.

Pestki słonecznika – właściwości

Pestki słonecznika są bogatym źródłem licznych minerałów i witamin. Znajdziemy w nim dużą zawartość witaminy E, a także A, D oraz witamin z grupy B. Pestki zawierają także dużo antyoksydantów, cynku, żelaza, potasu, wapnia, aminokwasów i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Systematyczne spożywanie pestek słonecznika wzmocnią nasze kości i układ odpornościowy. Zapobiegają rozwojowi miażdżycy i obniżą poziom cholesterolu. Zawarty w nich potas może pomóc przy chwiejności nastrojów, zmęczeniu czy problemach ze snem. Regularne jedzenie odpowiedniej ilości nasion słonecznika może pomóc nam w uchronieniu się przed niektórymi nowotworami, np. narządów rozrodczych, skóry czy jelita grubego.

Jakie pestki słonecznika wybrać?

W sklepach znajdziemy mnóstwo różnych pestek słonecznika, jednak należy pamiętać, że nie wszystkie będą jednakowo dobre dla naszego zdrowia. Najlepiej wybrać suszone lub świeże. Warto zwrócić uwagę, aby nie były one prażone lub solone. Nasiona słonecznika w prosty sposób można wyhodować samemu w domu.

Zastosowanie pestek słonecznika


Najszybszym i najprostszym sposobem jest spożywanie pestek w formie przekąski, ale warto spróbować ich w innej formie. Wśród osób na diecie wegańskiej bardzo popularny jest przepis na twarożek ze słonecznika, który polega na zblendowaniu pestek z odrobiną wody, soku z cytryny i soli. Do złudzenia przypomina on oryginalny, mleczny twaróg. Innym sposobem na przemycenie większej ilości pestek jest śmietana ze słonecznika, którą można wykorzystać np. do przygotowania surówki. Pestki słonecznika możemy też wykorzystać do zrobienia pesto, a także posypania kanapek czy sałatek. Wiele osób dodaje kilka łyżek nasion do domowej granoli czy muesli. Sposobów na wykorzystanie pestek słonecznika jest wiele, więc z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.

 

Sabina

w górę