Syrop glukozowo-fruktozowy

W ostatnich czasach cukier bywa określany jako „biała śmierć”. Czy wiedziałeś jednak, że istnieje substancja, która jest jeszcze bardziej niebezpieczna dla naszego zdrowia? Mowa tu oczywiście o syropie zwanym Syrop glukozowo-fruktozowy, który do niedawna był uważany za zdrowy zamiennik cukru. Niestety, jak donoszą naukowcy, prawda wcale nie jest taka słodka!

Co to jest?

Znany również jako HFCS i izoglukoza, syrop glukozowo-fruktozowy produkuje się ze skrobi kukurydzianej, która często pochodzi z upraw modyfikowanych genetycznie. Pod wpływem enzymów lub kwasów rozkłada się ona na cukry proste, gdzie 55% to glukoza, 42% to fruktoza i pozostałe 3% to pozostałe cukry.

Skąd się wzięło?
Jak każdy Polak wie, gdy nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Tak właśnie było z syropem glukozowo-fruktozowym. Został wynaleziony w Stanach Zjednoczonych, gdzie cła na import cukru były bardzo wysokie. Postanowiono więc wymyślić coś, co pozwoli zastąpić tę kosztowną substancję. W ten sposób powstało coś, co z dnia na dzień zabija coraz więcej osób na całym świecie.

Jakie szkody może wyrządzić w naszym organizmie?

1. Otyłość
Jak pokazują najnowsze statystyki, to nie ten okryty złą sławą biały cukier jest główną przyczyną otyłości, a właśnie syrop glukozowo-fruktozowy. Ludzie wybierają go z myślą, że jest on zdrowy, lecz prawda leży zupełnie gdzie indziej. Syrop glukozowo-fruktozowy podwyższa poziom złego cholesterolu, zwiększa apetyt. Badania pokazują, że fruktoza wpływa na wzrost stężenia greliny, która jest „hormonem głodu”. Sprawia ona, że odczuwamy głód, przez co spożywanie jedzenia zawierającego duże ilości fruktozy mija się z celem, ponieważ czujemy się po nim bardziej głodni niż przed posiłkiem.
2. Problemy z wątrobą
Fruktoza nie może być przekształcona przez wątrobę w glikogen, w dużej ilości wydzielana jest natomiast lipogeneza. Krótko mówiąc, nasz organizm przekształca fruktozę w tłuszcz. Skutkuje to otyłością, niealkoholowym stłuszczeniem wątroby i nadciśnieniem tętniczym.
3. Nadciśnienie tętnicze
Kiedy spożywamy duże ilości fruktozy, nasz organizm produkuje większe ilości kwasu moczowego oraz sodu. Sprawia to, że ryzyko zachorowania na nadciśnienie tętnicze znacząco wzrasta.
4. Cukrzyca
Poprzez zwiększenie wolnych kwasów tłuszczowych znajdujących się w krwi, fruktoza uszkadza komórki beta trzustki. Skutkuje to insulinoopornością oraz cukrzycą.

Gdzie się znajduje?

Oto lista produktów, których powinniśmy się wystrzegać, żeby uchronić się od glukozowo-fruktozowej „słodkiej śmierci”:
– słodkie alkohole, likiery
– lody
– niektóre wędliny
– jogurty
– soki, napoje, napoje gazowane
– syropy do rozcieńczania z wodą
– napoje energetyczne
– gotowe sosy
– dżemy, ketchupy, musztardy
– konserwy
i wiele innych.

Syrop glukozowo-fruktozowy dodaje się do coraz większej ilości produktów, warto więc uważnie czytać etykiety. Pamiętajmy o tym, bo stawką jest nasze życie! A to najcenniejsze, co posiadamy, prawda?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *